2. Waar staat USMO nou weer voor?

23 augustus 2019 - Geldrop, Nederland

Nee, niet gelijk naar Google rennen! 😂

Stel dat je nu toch onrustig op je stoel zit omdat je zooooo graag wilt weten wat deze afkorting betekent: ik heb het vorige week voor je opgezocht en kwam in ieder geval uit op de volgende betekenissen:

• University System of Maryland Office
  • Union Sportive Musulmane d'Oujda

Maar waarschijnlijk snap je het wel al: dit reisverhaal gaat niet over Maryland of een voetbalclub uit Marokko, maar over het Uitgebreide SportMedisch Onderzoek dat ik afgelopen dinsdagavond in het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven heb ‘ondergaan’.

Toen ik de afgelopen weken in mijn directe omgeving hierover vertelde was Ă©Ă©n van de eerste vragen: is dat dan verplicht voor de Alpe d’HuZes? Het antwoord staat op hun website (http://www.opgevenisgeenoptie.nl): het is niet verplicht, maar het wordt wel aangeraden. Zoals ze zelf schrijven: ‘Je kunt een sportmedisch onderzoek vergelijken met een apk-keuring voor je lichaam: een check voordat je je lichaam serieus gaat belasten. Een beklimming van de Alpe d’Huez is een zware inspanning, zeker als je meerdere beklimmingen op Ă©Ă©n dag doet. Als organisator van een sportief evenement willen we dat alle deelnemers na afloop weer gezond naar huis kunnen. We doen er daarom alles aan om de risico’s tijdens de koersdag tot een minimum te beperken. Neem dan ook je verantwoordelijkheid en begin fit aan de koersweek’.
En aangezien ik een verstandige jongen ben (in ieder geval sinds eind augustus vorig jaar 😊) zat ik dus dinsdag om 19:00 uur in het ziekenhuis te wachten op alle tests die zouden komen

Trouwens, nog eerst even dit. Ik had huiswerk op gekregen: een online vragenlijst. En vroeger kon ik bij vragen zoals ‘Heeft u last van ...’, ‘Slikt u medicijnen voor ...’, etc altijd nee antwoorden en was ik in tien minuten klaar. Nou, dat was deze keer zeker niet het geval: mijn heup, pols, hamstrings, knieĂ«n, schouder, nek, hoofd, vermoeidheid en ga zo maar door. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf dat op basis van dit boekwerk de sportarts me van te voren al zou gaan bellen met de mededeling: ‘Nou meneertje, dat gaat het niet worden. We hoeven die testen helemaal niet te gaan doen!’. Echter, dat telefoontje kwam maar niet, dus blijkbaar gaven ze me toch nog een kans. 😂

Na de ‘standaard’ metingen zoals lengte, gewicht, bloeddruk, oogmeting, Hb, cholesterol, ECG en longinhoud kwam de inspanningstest en ademgasanalyse. Ik kreeg een mondkapje op en moest op een vast tempo gaan fietsen, terwijl de weerstand continu werd verhoogd. Uiteraard is het op het begin nog een makkie, maar uiteindelijk krijg je de pedalen niet meer rond en zeggen je benen gewoon: ‘En nu stoppen we ermee’. Daarna nog een paar minuten uitfietsen zodat er ook gemeten kan worden hoe je lichaam herstelt na zo’n inspanning.

2. Fietstest

(als je het interessant vindt om te lezen wat ze nu in zijn totaliteit allemaal hebben getest, kijk dan op https://www.smcsportmax.nl/cycle-performance-centre/sportmedisch-onderzoek/#uitleg)

En toen was het moment daar: ik mocht meelopen met de sportarts. Ik was uiteraard wel erg benieuwd wat nou de stand van zaken was op mijn 42e (ok, ok, op drie dagen na ‘op mijn 43e'! 😊).

Zijn APK-advies:

. ik mocht in ieder geval blijven fietsen!! Ik ben goedgekeurd!

2. Groene vink

Daarna nam hij alle onderzoeksresultaten door en tot mijn grote verbazing was ik weer een halve centimeter gekrompen! In mijn paspoort staat al jaren 1,68 m, maar bij een eerdere meting bij de fysio begin dit jaar kwam ik maar tot 1,66 m. Had die val vorig jaar me gewoon 2 cm kleiner gemaakt! En dinsdag kwam de meetlat maar tot 165,5. Als het in dit tempo doorgaat dan kan ik volgend jaar beter op deze fiets meedoen:

2. Loopfiets

Toen ik weer terug thuis was zat er in mijn mail al gelijk een mooi uitgebreid verslag met alle metingen inclusief een trainingsadvies. Dit kan ik dan ook gelijk in de praktijk brengen, want morgenochtend vroeg vertrek ik naar de Franse Alpen voor mijn jaarlijkse weekje weg. En ja, mijn fiets wil graag met me mee. 😂 Met de fysio heb ik afgesproken dat ik in ieder geval 1 keer de Alpe d’Huez mag beklimmen. Én ik heb hem beloofd dat ik minder snel naar beneden zal fietsen dan vorig jaar!! En toen ik in al mijn enthousiasme riep: ‘Maar als het lekker gaat, mag ik dan nog een keer?’ kreeg ik als antwoord: ‘Peter, als je beneden komt ga je eerst maar eens rustig wat eten en drinken en als je je dan nog steeds goed voelt dan....’.

De uitkomst hiervan laat ik in het volgende verhaal aan jullie weten!

Tot slot: waar we vroeger voor de kinderen bij belangrijke gebeurtenissen zoals verjaardagen een aftelkalender maakten staat er sinds deze maand bij ons een ‘aftelbord’ in de keuken (dank hiervoor!):

2. Aftelbord

Nog efkes en de 10 kan alweer omgewisseld worden voor een 9

Last but definitely not least: bedankt voor de erg leuke reacties sinds de ‘lancering’ van deze ‘reis’blog!! Echt tof!!

Ik hoor weer graag van jullie!

1. Els:
    23 augustus 2019
    Wat super zeg dat de keuring een positieve uitslag geeft. Goed ook dat de fysio je nog eens uitlegt wat rustig aan inhoudt, ofwel een gezonder rem.

Voor de woordgekkies onder ons. Definitie Rem, ook nu hoef je niet naar Google te rennen, dit zegt wikipedia:
    "Een rem is een inrichting om bewegende voorwerpen tot stilstand te brengen. De bekendste toepassing van een rem is die bij de fiets en de auto, maar ook een centrifuge, een windmolen en een lift hebben een remconstructie."

Nu moet je niet tot stilstand komen, want dan kom je zo moeilijk die berg op (en af) ;-), maar wel fijn dat de fysio je daar in balans houdt.

Kijk uit naar je volgende verhaal.
  2. Hans:
    23 augustus 2019
    Mooi op tijd gelukt. Erg leuk verhaal. Succes op die alp!
  3. Jan-Willem:
    23 augustus 2019
    Gefeliciteerd!!! zowel met je usmo als met je verjaardag natuurlijk! En voorstel: neem dat bord uit de keuken mee, maar met een nieuwe tekst voor je dagen in Frankrijk... "RUSTIG AAN!" :P
  4. Marcel:
    23 augustus 2019
    Hey Peter, wederom een leuk verhaal.
    En top dat je geslaagd bent, al ging ik daar natuurlijk allang vanuit.
    Ga de komende week vooral genieten en niet te veel focussen op hoeveel je wilt fietsen!
    Je doel is volgend jaar, niet volgende week ;-)

Ik hoor graag hoe het gaat de komende dagen/week, dus als je tijd en zin hebt, mag je veel op deze blog plaatsen.
    Daarnaast hoor ik persoonlijk nog meer van je over de test, dan weet ik of ik hem zelf ook zal gaan doen.....(al denk ik van wel)

Have fun en doe vooral voorzichtig aan.

PS: vergeet je zadel niet :-P
  5. Willem:
    26 augustus 2019
    Lieve Peter
    9 april dit jaar deed ik mijn USMO. "👍. Fijne wandeling mijnheer Brok." Een week later liep ik door de PyreneeĂ«n. Een week daarna lag ik in Pamplona in het ziekenhuis om gedotterd te worden. Een APK is een momentopname. Luister alsjeblieft goed naar je lijf. Niet naar wat je tussen je oren zo graag wilt horen.
    En ja ik ben al 66 en ja mijn conditie is niet te vergelijken met dat jonge getrainde lijf van jou. Klopt!
    Maar ik hoor en herken je gretigheid. Liefde maakt blind, gretigheid maakt doof.
    Geniet, fiets, voel de wind om je oren ... maar blijf vooral eerlijk naar jezelf. We zitten in je fanclub en gunnen je allemaal zo dat je daar straks in juni staat....!