20. Lig je op schema?

21 maart 2020 - Geldrop, Nederland

Regelmatig krijg ik deze vraag, maar tsja, als ik eerlijk ben: ik weet het eigenlijk niet…

Ik ben geen topsporter met een groot team om zich heen waar dagelijks metingen bij worden verricht. Het zou handig zijn als ik een of ander apparaatje in mijn benen kon prikken dat aangaf hoe ik er voorstond, zoals ‘Lekker bezig jongen’ of ‘Nog een tandje erbij Peter’. 😉

20. Lekker bezig

Maar ja, wat is eigenlijk mijn einddoel: hoe vaak wil ik die berg op? En wat is daar eigenlijk voor nodig qua training?
Ja, ik weet het, in een eerder verhaal heb ik geschreven: ‘Zes keer zou cool zijn, maar als ik realistisch ben... Ach, het maakt ook eigenlijk helemaal niet uit hoe vaak: zes, vijf, vier, drie, twee, één…

Mijn gevoel zegt in ieder geval dat ik op dit moment lekker bezig ben:

• Mijn bezoeken aan de fysio en de manueel therapeut
  • De fietspositiemeting die ik heb laten doen om er achter te komen of mijn racefiets wel op de juiste manier was afgesteld (mijn zadel stond gelukkig in de goede richting en mijn zijwieltjes waren niet meer nodig! 😉)20. Zijwieltjes
  • Al mijn oefeningen voor mijn hoofd, nek, schouders, pols, rug, hamstrings en benen (hmmm, eigenlijk voor bijna mijn gehele lichaam dus)
  • Het trainingsschema voor mijn fietsritten (waar ik in ieder geval wel achter ben gekomen is dat interval training ‘best wel’ zwaar is: zes minuten lang je hartslag rond de 170-180 houden, daarna een paar minuten ‘rustig’ aan doen en dan hop weer naar die hoge hartslag. En dat dan zes keer achter elkaar! Maar goed, als ik die berg op wil dan zal ik dit ook moeten doen)
  • En last but not least: het dagelijkse eten en drinken. Ik blijf in ieder geval rond hetzelfde gewicht hangen en houd mijn nieuwe eet- en drinkschema van de voedingsdeskundige eigenlijk aardig vol.

En yep, helemaal gelijk: een heleboel zaken heb ik niet in de hand, maar dat geeft ook niet. Het hoeft ook niet allemaal 100% perfect voorbereid en uitgedacht te zijn!

Want 1 ding is zeker wat betreft ‘niet in de hand hebben’: wie had een tijdje geleden nou bedacht dat het coronavirus wellicht nog roet in het eten zou gaan gooien. Een paar dagen geleden hebben we een e-mail van de Alpe d’HuZes organisatie gekregen: ‘We hebben als Alpe d’HuZes-organisatie besloten op korte termijn meerdere scenario’s uit te werken. Hieronder staan er drie, maar het kan zijn dat we door de tijd worden ingehaald en er nog andere scenario’s worden uitgedacht:

• We zetten alles op alles om de koers van 2020 door te laten gaan in juni, wellicht in afgeslankte vorm
  • We verschuiven de koersweek van juni 2020 naar een later moment in 2020
  • We moeten besluiten dat een koersweek dit jaar niet haalbaar is en organiseren de 15e editie in 2021

Vóór 1 april nemen ze een besluit. Op zich fijn want dan weten we ook met z’n allen waar we aan toe zijn. We zullen zien.

En trouwens, om tot slot alles even in het juiste perspectief te plaatsen: nu met dat hele corona gebeuren in de wereld is de vraag of ik op schema lig ook helemaal van ondergeschikt belang…

Sterkte en succes allemaal met deze bijzondere situatie!

1. Harm:
    21 maart 2020
    Hopelijk voor jou gaat hij gewoon door Peter! Je voorbereiding klinkt indrukwekkend. Keep up the good work!
  2. Marcel:
    22 maart 2020
    Jij vliegt omhoog man, geen probleem.
    Of het doorgaat, we horen het over een paar dagen wel....Wij hebben er geen controle op👍🏻😉
    Succes met trainen in de tussentijd 😘
  3. Peter:
    22 maart 2020
    Ja, de vraag is nu niet óf we de top gaan halen, maar wanneer!! 😉💪
  4. Willem:
    25 maart 2020
    Nou Peter jammer
    Heel vervelend voor dit moment.
    Meteen maar het voordeel er bij: wat langer herstellen betekent ongetwijfeld straks nog beter presteren . Ik leef met je mee.
  5. Peter:
    25 maart 2020
    Dank je Willem. En ja, wie weet ga ik die berg volgend jaar dan wel zeven keer op! 😁