27. Back to the office!

27 juni 2020 - Geldrop, Nederland

Gisteren heeft een deel van de ASML medewerkers een mailtje gekregen dat ze weer naar de campus mogen komen. Nog niet elke dag van de week, maar het begin is er! Voor mij voelt het eigenlijk niet als ‘Terug naar het werk’, maar meer als ‘Voor de eerste keer mijn collega’s fysiek ontmoeten’. Begin juni ben ik er wel een dagje geweest, maar dat was min of meer alleen voor het ophalen van mijn laptop en badge. Daarna begon ook voor mij het thuiswerken. Ik had graag in Veldhoven gezeten met mijn nieuwe collega's, even een kort praatje maken bij de koffieautomaat, maar helaas was het even niet anders. Al moet ik zeggen dat de 1-op-1 gesprekken via de laptop toch ook wel al erg gezellig zijn geweest. De Brabantse gezelligheid zit er al goed in bij de collega's uit India, Polen, Iran en Griekenland! Zoals een vriendin het toepasselijk omschreef: Engels met een zachte G! 😂
Om hier nog een leuke herinnering aan toe te voegen…. van toen er nog geen corona was:
27. Groots met een zachte G concert 2016 Guus Meeuwis

Ondanks het thuiswerken zijn de eerste weken bij mijn nieuwe werkgever me tot nu toe erg goed bevallen. Het is duidelijk een andere tak van sport dan de financiële wereld. Maar dat maakt het ook wel erg uitdagend: een andere organisatie, het internationale karakter, nieuwe terminologie en ook hier weer veel afkortingen die ik mezelf eigen moet gaan maken. Ook de mensen die ik tot nu toe heb gesproken hebben een positieve indruk achtergelaten. De collegialiteit spat er van af!
Verder heb je binnen ASML het ‘new@ASML’-programma, en ik moet zeggen: dat zit goed in elkaar. Ze doen veel moeite om nieuwe collega’s zich gelijk thuis te laten voelen, wegwijs te maken, daar waar nodig te ondersteunen en te onderwijzen. En dat uitte zich ook al vóór mijn eerste werkdag. Begin mei ontving ik een e-mail met de instructies om een app op mijn telefoon te installeren. In deze app kwam van alles voorbij: de historie, de technologie, etc, etc om me zodoende alvast in te lezen en deel te worden van ASML. Dat ‘onderdeel worden’ vind je ook terug in de slogan: ‘Be part of progress’. Nou, dat sprak me destijds gelijk aan, want het past helemaal in mijn eigen 'vooruitgang' straatje! Een nieuwe uitdaging, een nieuwe omgeving, een nieuw fietspad! 😉 In diezelfde periode appte teamgenoot Bas, naar aanleiding van mijn positieve ervaring in ’t Wolfsven, me nog het volgende: Anima Sana In Corpore Sano. En omdat mijn Latijn niet meer is zoals het ooit geweest was, heb ik er toen toch maar even Google bij gehaald: Anima Sana In Corpore Sano staat voor ‘Een gezonde ziel in een gezond lichaam’. En dat is hoe ik me inderdaad sindsdien ook voel!
Voeg je trouwens de eerste letter van elk Latijns woord samen, dan krijg je een bekende Japanse fabrikant van sportschoenen en -kleding. 😉
27. ASICS

Dit verhaal sluit ik af met een ‘Nou, dat is ook wel toevallig’-stukje: een paar dagen geleden heb ik een collega ‘virtueel’ ontmoet met wel heel veel overeenkomsten: geboren en getogen in Zeeuws Vlaanderen, op zijn 18e met de bus, de boot, de bus en daarna drie verschillende treinen richting Eindhoven om daar te gaan studeren. Na de studie in Brabant blijven hangen om vervolgens in Geldrop te belanden, bij ASML te werken en veel op de fiets te zitten. Het leek wel alsof ik in de spiegel keek in plaats van naar mijn beeldscherm! 😉27. Veerboot

Tot gauw weer!

1. Marcel:
    27 juni 2020
    Fijn dat het zo goed bevalt!
    Leuk verhaal 👍🏻
  2. Tante Hanne:
    27 juni 2020
    Doet me denken aan het versje: zo gaat ie goed! zo gaat ie beter! alweer 'n kilometer.
    of te wel goed bezig Peter. Trap je niet figuurlijk dan wel mentaal er behoorlijk op los.🚴🏻‍♀️
  3. Peter:
    Ha, ha, dank je wel!
    Zo gaat ie goed, zo gaat ie Peter! 😂
  4. Marijke:
    27 juni 2020
    Prima start Peter. Ondanks, of misschien wel juist dankzij, coronatijd.
    Het heeft zo moeten zijn.
    Heel veel werkplezier de komende tijd!
  5. Peter:
    27 juni 2020
    Dank je!! Vanaf deze week op donderdag naar ASML.
  6. Piet Sleegers:
    28 juni 2020
    Mooi verhaal Peter. Fijn dat je begint te wennen bij ASML op Brainport Eindhoven. Nog fijner is het dat je jezelf weer een stuk beter voelt.
    Aan de aandelenkoersen te zien heb je een goede invloed bij je baas! Whahahaa.
  7. Peter:
    28 juni 2020
    Ha, ha, ja, zoals je weet: ik doe mijn best! 😁😁😁