3. 27 augustus 2018

27 augustus 2019 - Valloire, Frankrijk

Nu ik hier een paar dagen in de Franse Alpen ben realiseer ik me meer en meer dat ik een jaar geleden ontzettend veel geluk heb gehad…

Ik ga niet doen alsof het allemaal maar niks was, maar het had nog zoveel slechter kunnen aflopen.

Afgelopen zondag heb ik een flink stuk in de bergen gewandeld en al rondkijkende kwam bij deze bergwand het volgende in mij op:3. Bergwand

Het leven is grillig, het verloopt niet altijd zo gladjes als die strak blauwe lucht. Je valt soms hard naar beneden, maar met positiviteit, doorzettingsvermogen én steun van anderen krabbel je vaak toch weer omhoog!

Ik besef me trouwens ook erg goed dat iedereen lastige/moeilijke/pijnlijke momenten in zijn of haar leven heeft of nog tegen zal komen.

Er is sinds mijn val veel veranderd. Naast alle lichamelijke ongemakken is er ook veel gebeurd in mijn koppie.

Gisteren ben ik naar de ‘valplek’ geweest. ’s Ochtends in het appartement merkte ik al dat ik niet effe snel door deze dag heen zou fietsen. Mijn bekende misselijkheid speelde op en van het ene op het andere moment stroomden de tranen uit mijn ogen. Ik vond het spannend en wist ook helemaal niet wat me te wachten zou staan als ik daar zou aankomen.

Als je op het kaartje hieronder kijkt (de gefietste route vorig jaar) dan lijkt het best wel mee te vallen: er is nauwelijks ruimte tussen de twee wegen (2D gezien dan).

3. Route Garmin

Bovenaan de col du Galibier heb ik gisterochtend gezocht naar waar het nou gebeurd moest zijn. Het is niet heel makkelijk te zien vanwege het hoogte verschil, maar zo krijg je toch enigszins een beeld.

3. Route vanaf de top

En met enige terughoudendheid ben ik vervolgens aan de afdaling begonnen, zie het filmpje onder tabje "Video's".

Je zal zien dat ik ingehaald word door andere wielrenners. Iets wat, zeker in een afdaling, wel nieuw voor me was. Ik weet in ieder geval wel dat er bij thuiskomst nieuwe remblokjes op mijn fiets moeten…

Bij 1,52 km vanaf de top ben ik gestopt. En ik moet zeggen dat toen ik daar stond ik in eerste instantie dacht: ‘Oh, is dit het?’ Ik ben uiteindelijk (via de weg!) naar beneden gelopen en daar aangekomen kreeg ik toch een ander beeld, en moest ik een flink aantal keer slikken. Met een brok in mijn keel (en nu al schrijvende wederom) realiseerde ik me nogmaals dat ik superveel geluk heb gehad. Dat ik uiteindelijk rechtop ben beland, met mijn rug tegen de bergwand en mijn voeten in die greppel, mag een wonder heten.

3. Valplek

Conclusie:

Vond ik het (meer dan) spannend? --> Ja

Is het goed dat ik het gedaan heb? --> Ja

Voel ik me op dit moment verre van optimaal (lichamelijk en mentaal)? --> Ja

Moet het allemaal nog iets meer een plekje krijgen? --> Ja

Ik hoor weer graag van jullie!

1. Willem:
    27 augustus 2019
    Ik ben geroerd Peter door je eerlijke verhaal. Dankjewel.
  2. Rinus Dieleman:
    27 augustus 2019
    Heftig om het weer allemaal opnieuw te beleven
    We hebben vorig jaar toch al gezegd dat je veel geluk hebt gehad?Dat het ook anders afgelopen had kunnen zijn?
  3. Marita:
    27 augustus 2019
    Lieve peet...tja wat heb je al veel hoogte punten en ook diepte punten gehad in je leven...daar was deze val en 1 van.
    Maar wat ben ik trots op je dat je zo hard heb gevochten om terug te komen ! ( mag ook wel eens gezegd worden 😘) denk dat het wel goed voor de verwerking zal zijn om terug naar de plek te gaan.
    Voorzichtig zijn daar ! En geniet ook nog van de mooie plekjes
  4. Anke:
    Mooi geschreven Peter!
    Het is heel begrijpelijk dat het teruggaan naar de plek van de val confronterend is, maar goed van je dat je dit hebt gedaan! Nog een fijne week verder!
  5. Marcel:
    28 augustus 2019
    Kan me de verschillende emoties erg goed voorstellen
    Erg mooi beschreven & geschreven.
    Geniet de komende dagen en doe voorzichtig aan 🚵🏼‍♂️
  6. Andere Peter:
    29 augustus 2019
    Mooi geschreven en het lijkt me toch fijn om alles nog eens te zien in het echt. Vertrouwen komt vanzelf beetje bij beetje terug. Zet 'm op!
  7. Marjolein:
    30 augustus 2019
    Respect voor je Peter, hoe je dit doet en deelt. Naast de lichamelijke “schade” is dit ook gewoon (nou ja, gewoon....) een traumatische ervaring geweest. En dat kost verwerking(stijd). Je bent een kanjer.
  8. Tante Hanne:
    1 september 2019
    je MOET er doorheen Peter, dat is super sterk van je. Je bent aan het helen. Uiteindelijk komt het allemaal weer goed, dat is ouder worden: wijzer, bedachtzamer, je zegeningen tellen.........
  9. Dorien:
    2 september 2019
    Heel mooi geschreven. Kippevel.
    Super dapper van je dat je deze tour hebt gedaan. Trots op je!
  10. Leonie Brok-Elfering:
    16 september 2019