49. Dan liever de lucht in!

19 augustus 2021 - Lelystad, Nederland

En dan bedoel ik niet net zoals Luitenant-ter-zee Van Speijk die zijn schip opblies in de haven van Antwerpen op 5 februari 1831 om te voorkomen dat zijn schip in handen van de Belgische opstandelingen kwam (van horen zeggen tenminste, ik was er zelf niet bij 😉).

Nee, in mijn rustperiode wilde ik toch iets met hoogtemeters doen. En als het dan niet met de fiets kan, dan maar met een stuntvliegtuig!!!

Gisterochtend ben ik naar Lelystad Airport afgereisd. En daar stond een Pitts Special voor me klaar, een vliegtuig die door stuntpiloten gebruikt wordt tijdens air shows:

49. Pitts Special

De vraag was trouwens of het überhaupt wel door kon gaan vanwege de weersverwachting. Maar het verlossende woord kwam begin van de ochtend: de piloot zag het wel zitten om mij een leuke herinnering te bezorgen…

Last van zenuwen?
Ik had de nacht ervoor wel iets minder geslapen, en naarmate ik dichterbij het vliegveld kwam werd het wel wat warmer onder mijn oksels, maar over het algemeen viel het nog wel mee: noem het maar gewoon ‘gezonde spanning’.

Voordat ik het vliegtuig in mocht klauteren kreeg ik eerst een uitgebreide briefing over wat we allemaal gingen doen en hoe dat nou allemaal zat met G-krachten en luchtziekte:

• Om even een heel klein beetje zwaartekracht theorie te geven: 1 G (gravity) staat gelijk aan eenmaal de zwaartekracht op aarde. Bij 2 G is men dus tweemaal zo zwaar. Bij een looping krijg je positieve G-krachten, tot zo'n 4 G. Bij een duik naar beneden ervaar je negatieve G-krachten.
  • Ter voorkoming van luchtziekte zijn er 2 dingen belangrijk: altijd de horizon in de gaten houden en nét voordat de (positieve) G-krachten optreden: mond dicht en je dijbeenspieren, buikspieren en middenrif stevig aanspannen voor een paar seconden en daarna je lucht weer uitblazen. Even voor het gemak hoe je dit dan zou moeten doen: denk maar aan het persen als je op de pot zit om te poepen. 😉

En daarna was het: hop, hop, hop, de lucht in: effe gas geven en binnen een paar seconden zaten we al in de lucht. Die lange landingsbaan was helemaal niet nodig. ‘Ja Peter, jij zei toch dat je van snelheid houdt!’, aldus de piloot.

Oh ja, gelukkig heette de piloot geen Stef, want zo zou ik toch niet willen eindigen:
49. Stef Stuntpiloot

Met 340 km per uur aan snelheid begonnen we als ‘opwarmertje’ met twee loopings. Eitje…. maar ook handig, want zo kon ik het ‘persen’ gelijk goed onder de knie krijgen. 😉

Vervolgens was het tijd voor flink wat coole tricks: linksom, rechtsom, op zijn kop, kaarsrecht omhoog, motortje uit, in vrije val recht naar beneden (oh gelukkig, motor toch weer aan de praat gekregen 😉), om de as draaiend als een kurketrekker naar beneden, op z’n zijkant vliegen (vleugels zijn zoooo overbodig!), de outside looping (eerst even het vliegtuig op zijn kop zetten en dan pas beginnen met een looping!), etc, etc.

En als klap op de vuurpijl: de luchtverkeersleiding van het vliegveld had ook wel zin in een verzetje. Net voordat we de landingsbaan weer zagen zei de piloot dat ik echt super geluk had want hij ging iets doen wat normaal niet mocht…. euh, okeeeeeeee….. wat dan??? De landingsbaan kwam in zicht, maar het vliegtuig bleef al dalend links van de baan vliegen. Dus ik dacht: oh grappig, de piloot gaat in het gras landen in plaats van op het asfalt. Weer eens wat anders…. toch? Maar dat was het dus niet! Wil je weten wat wel? Nog even geduld… dat ga je straks wel zien! 😉 Maar wat ik in ieder geval wel al kan verklappen: het was echt super vet!

Terug bij de hangar vroeg de piloot hoe ik het had gevonden. Nou…. het was in 1 woord: fantastisch!! Ok, ok, vooruit: nog een paar woorden erbij dan: het was fenomenaal, geweldig, grandioos, magnifiek, schitterend, super, keigaaf! Oftewel: Formidable!

49. Na de vlucht

Al met al heb ik de -2 G en bijna 5 G aangetikt (én mijn ontbijt binnen gehouden). Lekker man!!

Alles is opgenomen door 2 camera’s. Dus ik zeg: pak een bakje koffie, ga naar de Video pagina, en zet de 2 filmpjes maar aan. En ervaar de kick die ik ook gevoeld heb! (en lach om het gekke bekken trekken tijdens en na de ‘persmomenten’😉)

Voor diegenen die nu ook wild enthousiast zijn geworden: kijk maar eens op http://www.stuntvlucht.nl. Bij mij kan ‘Stuntvliegen’ in ieder geval van mijn bucketlist afgestreept worden!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marcel:
    19 augustus 2021
    Wat een ontzettend gave ervaring zeg!!
    En inderdaad, lekker wat hoogtemeters gemaakt :-)
  2. Peter:
    19 augustus 2021
    Ja, en ik moest er zelf weinig voor doen. 😂
  3. Leonie Brok-Elfering:
    19 augustus 2021
    Wat een tocht en een ervaring om mee te maken. En wat een lef! Ik doe het je niet na!
  4. Peter:
    19 augustus 2021
    Ha, ha, de piloot vond ook dat al mijn attractiepark bezoeken, mijn bungee jumpen en mijn parachute sprongen niet te vergelijken waren met dit stuntvliegen. 😅
  5. Jan-Willem:
    19 augustus 2021
    Gaaf hoor! Ziet er echt top uit! En ook enorme enthousiaste piloot! Gaaf! Nog een om lang van te genieten!
  6. Peter:
    19 augustus 2021
    Ja, inderdaad het was naast een 'cool' ook nog eens een gezellig uitje ook. 😂
  7. Dorene:
    21 augustus 2021
    Wow Peter, wat gaaf! Ongelofelijk hoe goed jij dit trekt!
  8. Peter:
    21 augustus 2021
    Ja, en dat op mijn leeftijd! 😂 Ik ben in ieder geval weer een mooie ervaring rijker. 💪
  9. Dorene:
    21 augustus 2021
    Ja, op jouw leeftijd kan dat nog net. Op je 45e moet je aan zoiets niet meer beginnen denk ik 🤪
  10. Peter:
    21 augustus 2021
    😄 daarom was ik ook blij dat het nog net afgelopen week kon. 😉
  11. Michel:
    24 augustus 2021
    Jaloers!
  12. Peter:
    24 augustus 2021
    Ha, ha, ik ga nog wel een keertje mee hoor. 😅