175. Zeven van de elf

12 oktober 2024 - Bolsward, Nederland

We waren vanochtend met de auto naar Sneek gereden om daar onze fietstocht te beginnen. Het mooie van in het donker starten is dat je gaandeweg de zon ziet opkomen. En dat levert dan het volgende mooie plaatje op:
175. Zonsopkomst

Onze eerste bestemming was Ljouwert, oftewel Leeuwarden. Toen we daar aankwamen was het VVV kantoor nog niet open, dus hadden we nog even tijd voor een bakje thee. En met de 'frisse' buitentemperatuur van 3-4 graden boven nul ging dat er goed in πŸ™‚
175. Bakje thee

Na het aanschouwen van de wel heel erg scheve toren was het tijd om naar Dokkum te gaan.
175. Toren LeeuwardenΒ  Β 175. Een beetje skeef

Onderweg moesten we over de bruggetjes fietsen/lopen die je vroeger ook bij de Elfstedentocht zag. Dit was zeker het mooiste stuk van de gehele route.
175. ElfstedenfietstochtΒ  Β 175. Bruggetje

In Dokkum was het even poseren (hoe koud ook, zon = zonnebril 😎)
175. VVV kantoor Dokkum

De volgende stad op het lijstje was Franeker, ongeveer 50 kilometer verderop. De snelste route was via Leeuwarden, maar omdat we daar al geweest waren gingen we eerst nog wat noordelijker, uiteindelijk tot aan de kade waar de boot naar Ameland vertrekt. En laat die nou net voor onze neus wegvaren 🀣
175. Boot Ameland

En ja, met de wind uit het zuiden was het daarna echt wel even aanpoten (maar als we de weersverwachting voor morgen moeten geloven dan moeten we morgen echt aan de bak! πŸ™ˆ)

Uiteindelijk hebben we Franeker gehaald en zijn we redelijk snel daarna naar Harlingen gefietst. Om even iets warms binnen te krijgen hebben we daar genoten van versgebakken kibbeling.Β 

Met 4 stempels op zak was het daarna nog 'efkes' die andere 3 stempels bemachtigen. Maar de 116 km begonnen we wel wat in onze benen te voelen. En als je in de tussentijd dan ook nog deze brug moet 'beklimmen'...
175. Loopbrug 1Β  Β 175. Loopbrug 2

Op karakter en met veel doorzettingsvermogen kwamen we aan in Bolsward en kregen we in het mooie oude stadhuis de stempel van de stad.
Β 175. Stadhuis Bolsward

Zoals in een eerder verhaal al aangegeven sluiten de VVV kantoren uiterlijk om 17:00 uur, en het was helaas niet meer mogelijk om op tijd in zowel Sneek als IJlst aan te komen (beide VVVs zijn op zondag dicht, dus we moesten daar echt vandaag zijn). Uiteindelijk hebben we Sneek nog gehaald en omdat daar de auto stond geparkeerd, hebben we alles supersnel ingepakt en zijn naar IJlst gereden. En daar kwamen we net..... niet op tijd aan. Het VVV kantoor was net gesloten. 😟
Maar gelukkig vertelde een man ons dat ze in een herberg iets verderop ook een stempelkussen hadden. En daar hebben we zelf de laatste stempel van deze dag mogen zetten! πŸ’ͺΒ 
175. Stempelen MarcelΒ  Β 175. Stempelen Peter

Als beloning voor deze dag hebben we onszelf op een lekker ijsje getrakteerd!Β 
175. Beloningsijs Dag 1

Het was een prachtige, maar op het laatst ook pittige fietstocht. En deze wil ik afsluiten met een geweldige zin die iemand in Harlingen ons nariep: "Niet lullen, maar doorfietsen!"Β 
Hoezo, wij ouwehoeren toch nooit? πŸ˜‚
Β 

8 Reacties

  1. Marion Kaspers:
    12 oktober 2024
    Wat een mooie tocht! En die brug herken ik van een vakantie in 2020. Er hangt een klein rood plaatje op met "dit is in moai plak om te tjutsen". En dat hebben mijn man en ik daar gedaan.
    Veel succes morgen met de laatste steden!
  2. Peter:
    13 oktober 2024
    Ha, ha, lachen!! Marcel en ik niet πŸ˜…
  3. Jan-Willem:
    12 oktober 2024
    Had de excel file ook de windrichting??
  4. Peter:
    13 oktober 2024
    Die extra variabele paste helaas niet met de openingstijden πŸ™ˆπŸ˜‚
  5. Cindy:
    12 oktober 2024
    Wat fijn dat die laatste stempel toch gelukt is vandaag! Wat een verhaal weer, boot saai πŸ˜… Succes morgen!
  6. Peter:
    13 oktober 2024
    Ja, "nea in saai momint" πŸ˜‚πŸ˜‚
  7. Marcel:
    13 oktober 2024
    Bedankt voor je hulp, ondersteuning onderweg. Ondanks de pijn(tjes) super gezellig en leuk. Op naar dag 2
  8. Peter:
    13 oktober 2024
    Samen uit, samen thuis!! πŸ’ͺπŸ’ͺ (en dat was in ons geval Bolsward πŸ˜‰)