203. Daar zijn ze weer!
18 juni 2025 - Geldrop, Nederland
Terugkomend op de reacties op mijn vorige verhaal: de afgelopen weken heb ik mezelf afgevraagd hoe ik kan voorkomen dat het op de fietsdag zelf (en de periode erna) weer een ‘Mont Ventoux’-teleurstelling wordt. Oftewel: wel drie keer een berg omhoog fietsen in 1 dag, maar er vlak daarna toch geen goed gevoel aan over houden.
Ik heb net de ‘MV’-verhalen teruggelezen en allereerst ben ik blij dat ik het destijds zo uitgebreid opgeschreven heb! 😊
De twee belangrijkste vragen zijn wederom:
- Is het doel wel reëel?
- Plan ik niet alles zo strak dat er eigenlijk geen tijd meer is om het allemaal te laten bezinken?
Wat betreft de eerste vraag: ik moet eerlijk tegenover mezelf zijn: gegeven de huidige omstandigheden kan ik niet verwachten dat ik als een fitte vogel wel even 1 - 2 - 3 keer die Stelvio op en neer fiets. Dus verwachtingsmanagement: geen hoge verwachtingen van te voren, dan kan het achteraf ook niet tegenvallen! 😉
De andere vraag kan ik in ieder geval al met ‘nee’ beantwoorden, want deze keer heb ik mijn verblijf wat ruimer gepland. Als het weer het toe laat, dan wil ik op donderdag gaan fietsen. En ik hoef pas op zondag weer de auto in te stappen. Er is dan in ieder geval tijd om na te genieten (of te huilen 😅) van dit nieuwe avontuur.
Ik ben me verder ook meer bewust van de instinkers, de valkuilen:
- Ik moet in ieder geval niet meer met een te zware rugzak op pad gaan. 14 uur fietsen met van alles op je rug zeulend is ook echt geen kattep….las! Deze keer is de rugzak goed gevuld met ervaringen en leerpunten. 💪 En die wegen gelukkig niet zo veel! 😂
- Verder heb ik vorige week een soort van tijdschema gemaakt, want een beetje richtlijn is toch wel handig. Maar ik heb me voorgenomen om op de dag zelf niet meer te veel te focussen op deze geplande tijden. In één van de fietsverhalen op internet stond het volgende: “Gewoon goed getraind moet het binnen 2,5 uur te doen zijn”. Dus ik heb minimaal 3 uur geteld om naar boven te komen. 😁
Tot slot: we kennen natuurlijk allemaal de uitdrukking “In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!”. Ik heb h’m voor dit verhaal een beetje anders geformuleerd: “Leerpunten uit het verleden gelden zeker voor de toekomst!” 😊



En niet vergeten om de dagen ervoor, op de dag zelf en de dagen erna, vooral te genieten!
Pijn is fijn en is maar tijdelijk, de herinneringen zijn voor altijd ❤️🫶🏻