126. Linksom of rechtsom

21 mei 2023 - Geldrop, Nederland

Nu de reden achter de straatnamen bekend is, is het tijd om te gaan kijken hoe we bij deze straten zullen gaan komen. Als we de volgorde op het Monopoly-bord aanhouden dan gaan we wel heel kriskras door Nederland. Dat wordt het natuurlijk niet: we zijn wel gek, maar niet zó gek! 😂

Op dit moment is het idee om te starten in Geldrop. Meneer Perry vond het destijds blijkbaar niet nodig om een filiaal te openen in Zeeland, Noord-Brabant of Limburg, dus vanuit het vakje ‘Start’ moeten we in ieder geval noordwaarts fietsen om de eerste stad te bereiken.
En dat zal Arnhem zijn. En van deze plaats weet ik in ieder geval al waar de straten zich bevinden, want deze heb ik tussen Kerst en Oud&Nieuw samen met Caroline verkend, zie mijn eerdere verhaal nummer 116.

Daarna volgt Monopoly-stad Zwolle. Een ex-collega en goede vriend woont hier, dus ik wacht met smart op de foto’s van alle straten die hij tijdens zijn zoektocht gaat vinden. 😉

Vervolgens is Groningen aan de beurt. De straatnamen zijn daar net iets anders dan op ons eigen Monopoly-bord, maar ik denk dat we ze wel zullen vinden:

• Akerkhof in plaats van A-Kerkhof
  • Grote markt ipv Groote Markt
  • Herestraat ipv Heerestraat

En aangezien de slogan van Groningen luidt: “Er gaat niks boven Groningen” gaan we stoppen met naar het noorden te fietsen en beginnen we aan de lange tocht naar onze hoofdstad. En niet via de Afsluitdijk, maar we tikken onderweg provincie Flevoland aan (hmmm, ideetje voor later: de hoofdsteden van alle provincies langsfietsen… Nee, Peter, laten we eerst dit maar eens volbrengen 😄).

Na de duurste Monopoly-straten op de gevoelige plaat vast te hebben gelegd gaan we nog een stukje naar het westen en komen dan (als we de goede kant op fietsen tenminste) uit in Haarlem. Hier heb je een 'Grote Houtstraat' en in de buurt bevindt zich ook de 'Kleine Houtstraat', dus ik denk dat Marcel en ik ons daar even gaan opsplitsen (wie zal naar welke gaan? 😊).

Daarna zetten we koers naar het plechtige ’s-Gravenhage, oftewel Den Haag. En wellicht dat we doorfietsen naar Scheveningen om onze voeten in de zee af te laten koelen.

Volgens de huidige planning zullen we op het eind van de 5e fietsdag ook nog Rotterdam aandoen. Eens kijken of er dan nog steeds zoveel mensen op de Coolsingel staan om ons toe te juichen!

En de laatste stad zal Utrecht zijn. En dan leveren we het volgende Kans kaartje in:
126. Ga terug naar start
En of dat fietsend wordt of dat we zo kapot zijn dat we de fiets in de trein richting het zuiden ‘gooien’: dat zien we dan wel! Het fijne is dat we dit nu nog niet hoeven te beslissen. Die flexibiliteit is er en de beslissing hoeft pas genomen te worden op het moment dat we de laatste straat in Utrecht hebben gefotografeerd.

Samengevat ziet de route er op de kaart van Nederland dan nu als volgt uit:
126. De route

En kunnen we de route ook linksom fietsen? Oh ja hoor, dat kan. Op dit moment zijn er nog geen slaapplekken geboekt, dus alles is nog mogelijk.

Hoe dan ook, met of zonder treinrit terug naar huis, via de kortste weg of via de knooppunten routes, met wegafsluitingen of niet: er zal om en nabij de 800 kilometer weggetrapt worden. 💪
Wie heeft dat nou weer bedacht! 😂

1. Marcel:
    21 mei 2023
    We kunnen ook beide Houtstraten even bezichtigen, hoeven we ook niet op te splitsen 🤔👌🥳
  2. Peter:
    21 mei 2023
    Ha, ha, ik vond de GROTE Houtstraat wel goed bij jou passen.... 😂😂😂
  3. Herbert:
    15 juli 2023
    Haha, ik stuur je binnenkort de fotos van de straten die ik heb gevonden tijdens mn wandelingen Peter! Leuk zon uitdaging in mn eigen Zwolle 😄
  4. Peter:
    15 juli 2023
    Stuur ze door, stuur ze door!!
    Dan hoeven wij ook minder te zoeken tijdens onze fietsrit 😁