125. De straatnamen

13 mei 2023 - Geldrop, Nederland

Dat ik nu even niet mag fietsen wil natuurlijk niet zeggen dat ik jullie niet iets meer kan vertellen over het aanstaande fietsavontuur. Mijn mond zit niet dicht met hechtingen! 😂

Hoe komt het Monopoly spel eigenlijk aan zijn straatnamen?

Nou, dan moeten we een stukkie terug in de tijd: de importeur van de eerste versie in Nederland was Perry, bekend van de Perry Sport winkels. Perry importeerde tussen 1936 en 1940 de Engelse versie van dit spel naar Nederland. In 1940 kwam er een Nederlandse variant met Nederlandse steden en straten. In die tijd had Perry zeven filialen in (even in je hoofd het bord langslopen): Arnhem, Haarlem, Utrecht, Groningen, Den Haag, Rotterdam en ten slotte Amsterdam. In sommige straten zaten de winkels, in andere straten de magazijnen en andere straten waren belangrijke winkelstraten, etc, etc.
Bijvoorbeeld hier in de Heerestraat in Groningen:
125. Perry Sport Heerestraat Groningen

De oplettende lezer zal zich nu nog het volgende afvragen: “Ja, maar dan missen we de eerste twee vakjes: Dorpsstraat en Brink in ‘Ons Dorp’!
125. Dorpsstraat (Ons Dorp)

‘Ons Dorp’: die plaats bestaat helemaal niet! Hoe meneer Perry hierop is gekomen is niet helemaal duidelijk, maar er zijn in Nederland wel een aantal plaatsen waar zowel een Dorpsstraat als een Brink voorkomt. Ik zal ze niet allemaal opnoemen, maar 1 ervan is Zwolle. Deze stad heeft überhaupt nog meer straten uit het Monopoly-spel, dus soms wordt Zwolle ook wel dé Monopoly-stad van Nederland genoemd.
In de huidige planning heb ik Zwolle ook gemarkeerd als stad waar we heen gaan fietsen. Over de uiteindelijke fietsroute komt binnenkort wel een verhaal. 😉

Wil je trouwens nog meer te weten komen over de Perry straten, ga dan naar bijvoorbeeld de volgende website: https://vrienden.wordpress.com/2013/06/28/hoe-komt-het-monopolyspel-aan-de-straatnamen/

1. Marcel:
    13 mei 2023
    Cool, wat leuk om zo wat meer uit de geschiedenis van het spel te lezen. Bedankt voor het uitzoeken maar ook het uitschrijven in wederom een leuk verhaal!!
  2. Peter:
    13 mei 2023
    You're welcome! 😉 Naast daadwerkelijk de trappers bewegen vind ik het schrijven van deze verhalen een erg leuk onderdeel van mijn fietsavonturen! Ik krijg er zelf veel positieve energie van. 💪
  3. Marcel:
    13 mei 2023
    Ik krijg zelf veel positieve energie van het lezen van je verhalen :-D
  4. Peter:
    13 mei 2023
    Laten we beide dan die energie in september gebruiken om vooruit te komen. 😁