149. Milaan

1 maart 2024 - Geldrop, Nederland

… de belangrijkste stad van Noord-Italië

… van het Latijnse Mediolanum, oftewel ‘in het midden van de vlakte’ (de Povlakte)

…. de stad met een prachtige kathedraal, diverse kerken en zoveel andere mooie gebouwen, wijken en pleinen

… de stad van Marco van Basten, Ruud Gullit en Frank Rijkaard die AC Milan eind jaren ‘80, begin jaren ’90 aan heel veel prijzen hebben geholpen (ja, dat is alweer zo lang geleden! 😉)

… op fietsgebied bekend van Il Lombardia, oftewel de ronde van Lombardije

Maar ook van Milaan-San Remo, de eerste echte wielerklassieker van het jaar. Vorig jaar won ‘onze’ Mathieu van der Poel. Dit jaar wordt La Primavera (de Lente) op 16 maart verreden, helaas net een weekje later dan dat wij er zijn

Maar let op: ook het weekend daarvoor zal Milaan in de ban zijn van het fietsen: we hebben een leuke fietstour gepland waarbij we, begeleid door een gids, op het fietske al die mooie bezienswaardigheden gaan bewonderen! 😂
149. Fietstocht

Als de smog dan trouwens maar wel verdwenen is. Vorige week had regio Lombardije ontzettend last van extreem slechte luchtkwaliteit. Dit komt onder andere doordat het in dat gebied erg dichtbevolkt is met veel industrie. Er zijn een aantal maatregelen genomen, dus we gaan ervan uit dat we volgende week een iets helderder uitzicht zullen hebben dan dit: 🙈
149. Smog

Naast het bezoek aan Milaan gaan we de laatste dag ook nog naar Bergamo, een stad op de kaart rechts van Milaan. Dit was niet geheel een willekeurige keuze, want als het goed is staat daar het vliegtuig ‘s avonds weer klaar om ons terug te brengen naar Nederland 😂.
Op de fiets van Milaan naar Bergamo is net een beetje te onhandig met onze trolleys, maar eenmaal met de bus aangekomen willen we in ieder geval in het oude centrum van deze pittoreske stad gaan rondlopen.
En het toeval wil dat ook Enrico Panattoni hier heeft gewoond, wie kent hem niet als de bedenker van het stracciatella-ijs! En laat ik nou net een ijsliefhebber zijn!! 😊
En in dat kader nog iets ‘ter leering ende vermaeck’: stracciatella is het verkleinwoord van het Italiaanse woord ‘stracciare’, en dat betekent verscheuren of versnipperen. Het is dus niet echt een ingrediënt die de stracciatella-smaak aan het ijs geeft, maar het verwijst eigenlijk naar de stukjes chocolade die in het ijs verwerkt zijn. Nou, weer of geen weer, smog of geen smog, we gaan die dag gewoon lekker op zoek naar een ijssalon! 💪

1. Marcel:
    1 maart 2024
    Dat is wel een heer leuk vooruitzicht inderdaad. Ik duim voor geen smog. Alvast heel heeeeel veel plezier toegewenst (maar spreek je nog wel van te voren) :-D
  2. Peter:
    1 maart 2024
    Thanks!! Ben vooral benieuwd naar het stracciatella ijs 🤣
  3. Jan-Willem:
    4 maart 2024
    Vlieg ze!!! en veel plezier
  4. Peter:
    4 maart 2024
    Dank je! De dagen beginnen te tellen.... euh ik ben de dagen aan het aftellen 😂

Jouw reactie