16. Stap voor stap, trap voor trap

27 januari 2020 - Geldrop, Nederland

Vergelijkingen oplossen heb ik als wiskundige genoeg gedaan, maar een vergelijking is ook een mooie manier om bepaalde gebeurtenissen, processen en/of gevoelens uit te leggen en te verhelderen.

Of zoals het in 1908 omschreven werd in het Handwoordenboek van Nederlandsche Synoniemen: Vergelijken noemt men twee (of meer) dingen naast elkander plaatsen, om te trachten er punten van overeenkomst tusschen te vinden; somtijds geschiedt dit met het doel om uit de bekende waarde of onwaarde van het eene te besluiten tot de waarde of onwaarde van het andere. Zij bepaalt er zich toe een denkbeeldig geval of een denkbeeldigen toestand met zulke levendige kleuren te malen, dat de hoorder of de lezer met betrekking tot den toestand of de zaak, die men hem wenscht te doen verstaan, zelf de gevolgtrekking er uit maken kan.

Duidelijk toch? 😉

Deze keer geen vergelijking met een lekke band, maar met de trap in ons huis. Net als ik heeft ook deze de afgelopen tijd een veranderingsproces ondergaan.

Toen we bij de eerste bezichtiging het huis binnenstapten kwam een grote hoeveelheid ‘wol’ ons tegemoet:
16. Oude bekleding en verf 1   16. Oude bekleding en verf 2
Het was zeker niet lelijk, maar ook niet helemaal onze smaak.
Deed het wat het moest doen? Jazeker: de ‘vloer bedekken’.
Had het voordelen? Jazeker: als je ’s nachts naar het toilet moest bleven je voeten altijd lekker warm.
En door de 'hoogpoligheid' verdween het stof als sneeuw voor de zon en had je er dus geen last van. Want ja, wat je niet ziet, dat is er niet ….. toch?
Ondanks al het bovenstaande heb je toch ook je eigen voorkeuren, wil je zelf de regie houden en wil je zelf keuzes maken! Dus een verandering was aanstaande!

Voordat de ‘trappenman’ aan de slag kon moest de trap nog eerst onder handen worden genomen: oude bekleding eraf, lijm verwijderen, etc, etc. Oftewel: de basis moet in orde zijn voordat je met iets nieuws kunt beginnen.
16. Lijmresten 1     16. Lijmresten 2
En denk hierbij niet alleen aan het loopgedeelte, maar ook aan de stootborden en de zijkanten. De randvoorwaarden zijn net zo belangrijk voor een goed vervolg en moeten ook voldoende aandacht krijgen.
Zo heb ik zelf naast de fysiotherapeut en de manueel therapeut bijvoorbeeld ook contact gelegd met een voedingsdeskundige/diëtiste. Nee, niet om af te vallen, maar om het te hebben over vragen zoals:

• Wat is op 4 juni het beste voor mijn lichaam? Ik wil voorkomen dat ik tijdens een beklimming niet meer verder kan omdat ik te weinig of juist het verkeerde heb gedronken of gegeten.
  • Maar het gaat me niet alleen om de ‘finish’, maar juist ook om de aanloop er naar toe: wat is goed voor me om wel/niet te eten en te drinken de komende maanden?
  • En om het nog algemener te maken, ook voor in de toekomst: klopt de verhouding tussen wat ik dagelijks eet/drink met de hoeveelheid dat mijn lichaam op een dag verbrandt?

Na het bijhouden van mijn dagelijkse activiteiten en eet- en drinkpatroon is er op basis hiervan een mooi nieuw schema opgesteld. Is het nou heel schokkend anders dan wat ik daarvoor ‘consumeerde’? Nee hoor, ik was op zich al op de goede weg, maar het is fijn dat er iemand met kennis van zaken naar gekeken heeft en het hier en daar op de juiste manier bijgeschaafd heeft (én dat de Sinterklaas/Kerst/Oud&Nieuw/verjaardagen-periode bijna voorbij is... 😉).

En als de basis op orde is zijn we bij de tussenfase aanbeland. Er wordt voldaan aan de randvoorwaarden en je wilt zo graag dat de trap klaar is. Maar juist nu zijn de rustmomenten belangrijk! Niet alles in 1 keer willen doen, maar stapje voor stapje met het latere einddoel in je hoofd. En dat is soms lastig, maar ik moet zeggen dat dit me steeds beter afgaat!
16. Tussenfase

En dan is het eindelijk zover: de nieuwe trap! Het wachten wordt beloond!
16. Resultaat 1    16. Resultaat 2
Zoals zo vaak met nieuwe dingen/veranderingen is het altijd even wennen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit een trap is die me nog vaak omhoog (en omlaag! 😉) gaat brengen.
En hoe zit het nou met die eerder genoemde voordelen?
Als je ’s nachts naar de wc moet, dan doe je maar sokken of sloffen aan. Zit niet bij de pakken neer, er is altijd wel een oplossing te vinden!
En het stof? Dat is nu zeker zichtbaar! 😉 Oftewel: dit is wat je krijgt, geen verborgen agenda!

1. Marita:
    27 januari 2020
    Mooi stukje peet, en wat is de trap ook mooi geworden 😊, veel “trap” plezier
  2. Peter:
    Dank je wel! En leuk gevonden: ‘trap’plezier 😉👍
  3. Rinus Dieleman:
    27 januari 2020
    Mooi geworden Peter,al had de rustieke look ook wel wat.😉
  4. Peter:
    28 januari 2020
    Ha, ha, dank je. Inderdaad erg tevreden, maar de kern van het verhaal ging natuurlijk niet over de trap zelf... 😉
  5. Marcel:
    28 januari 2020
    Hard werken wordt beloond, deze keer met een hele mooie trap.
    De volgende keer met een mooie finish? ;-)
  6. Peter:
    28 januari 2020
    Ja, dat zou mooi zijn! 😉
  7. Sebastiaan:
    13 februari 2020
    Is dit een Upstairs trap? :-)
  8. Peter:
    13 februari 2020
    Het brengt me in ieder geval up stairs! 😂