33. Fietssssssssstessssssst

16 december 2020 - Geldrop, Nederland

Hi allemaal,

Zoals in het vorige verhaal aangekondigd: vandaag heb ik tijdens een sportmedisch onderzoek een fietstest gedaan. En gelukkig was er deze keer geen sprake van een leeglopende fietsssssssband…

Ter voorbereiding ben ik afgelopen weekend nog op trainingskamp geweest:
33. ‘t Wolfsven
Herkennen jullie het type huisje? 😁

En deze keer niet alleen, maar samen met het gezin als morele ondersteuning. 😊

Al moet ik wel bekennen dat de voorbereiding niet helemaal als ideaal uit de bus kwam:

• De vermoeidheid van het buffelen in de tuin zat zeker nog in de benen (en in de rest van mijn lichaam 😉)
  • Het wandelen (genietend van de herfstkleuren) en het zwemmen (onder strikte corona voorwaarden) waren daarentegen wel goed voor de ontspanning
    33. Herfst
  • Maar het gourmetten en het ‘verorberen’ van chocolade, snoep, chips, gebakjes en koekjes zijn niet echt de juiste energie ingrediënten voor een goede fietsoefening 😉
    33. Gourmetten
  • En bij thuiskomst begon mijn verstandskies wel heel vervelend te doen (ha, ha, ja, kom maar op met die flauwe grappen 😉). Helaas ging het niet van zelf over en ben ik na een bezoek aan de tandarts begonnen aan een antibiotica kuurtje en zal de kies er volgend jaar uitgetrokken worden (… en ja hoor: zal er dus een gedeelte van mijn wijsheid verdwijnen… 😉).
    Maar goed, als je een inspanningstest wilt gaan doen zijn drie nachten belabberd slapen met een ontsteking in je mond niet echt handig...

Tot zover de afgelopen dagen. Hoe zit het nou met die fietstest hoor ik jullie denken (of misschien denken jullie dat op dit moment wel helemaaaaaaal niet 😉).

Hoe dan ook …

De uitslag, het resultaat, het verlossende woord …………... dat ………….. horen jullie na de reclame! (even de spanning opbouwen)

Eerst werden een aantal standaard waarden gemeten. En deze kon ik nu mooi vergelijken met het onderzoek van vorig jaar. Om er even een paar te benoemen:

• Gewicht: gedaald (geen corona-kilo’s voor deze meneer!)
  • Vetpercentage: gedaald (met de kanttekening dat er 2 verschillende methoden zijn gebruikt om deze te bepalen. Maar zoals jullie zullen begrijpen heb ik uiteraard op dit moment de sterke voorkeur voor de 2e methode! 😊)
  • Geen aanwijzingen voor zuurstoftekort van de hartspier
  • Geen hartritmestoornissen
  • Bloeddruk normaal

Conclusie: so far so good!

En dan nu de test zelf: net als vorig jaar begon het op het gemakje, maar gedurende de rit werd de wattage steeds meer en meer opgeschroefd. Net als lucht bij een lekke band, liep de energie ook steeds meer mijn lijf uit. Pffffffffffff, dat was zwaar.

En dan de einduitslag!

Daar komt ie:

Uithoudingsvermogen nog steeds ruim boven gemiddeld en een verbetering van de conditie (maximale vermogen, VO2 max en wattage per kilogram) ten opzichte van de vorige keer!!

Dus uiteindelijk liep een tevreden man het gebouw uit. Ik was uiteraard blij dat de afgelopen periode minder impact heeft gehad dan je eigenlijk zou verwachten. Een goed vooruitzicht voor volgend jaar.

En over volgend jaar gesproken: ondanks al het corona gedoe: fijne dagen en een goed 2021 toegewenst! Hopelijk hebben jullie in deze vervelende tijd toch nog een beetje plezier aan het lezen van mijn verhalen.

33. Kerstmis

1. Marcel:
    Hey Peter,
    Uiteraard ben ik nog nieuwsgierig naar je Wattage e.d.
    Dus als je het een keertje wilt delen.....
    Tot snel (op de fiets misschien een keer) en groetjes aan de familie!
  2. Peter:
    16 december 2020
    Het wattage alleen zegt niet alles. Deze was op zijn max 346 Watt. Maar jij hebt meer kracht dan ik, dus jouw max. vermogen zal dan ook hoger liggen. Vaak wordt ook nog gekeken naar vermogen per kg. Bij mij was deze 5,9 Watt/kg (en dan weet je ook gelijk mijn gewicht 😂).
    VO2max (zuurstofopname) was 3.575 ml/min. Blijkbaar aan de goede kant. 😉 gedeeld door mijn gewicht krijg je 61,4 ml/min/kg
  3. Marcel:
    16 december 2020
    Je vermogen per kg ligt hoger dan de mijne 💪🏻 Topper‼️
    Heb geen VO2max gedaan toen.
    Goed bezig jij 👏🏻👏🏻
  4. Jan-Willem:
    17 december 2020
    Belangrijkste vraag: had je plezier? :P
  5. Peter:
    18 december 2020
    Ha, ha, het overgrote deel van mijn verhaal wel. Die ontsteking kon me gestolen worden. 🤣
  6. Cindy:
    18 december 2020
    Fijn zo'n uitslag, succes met je verstandskies en prettige feestdagen allemaal! Tot volgend jaar ;-)
  7. Peter:
    😁👍