57. Inspirerend

14 november 2021 - Geldrop, Nederland

Afgelopen zomer was ik een weekendje weg met mijn dochter. Onze overnachtingen hadden we geboekt in het hotel op Papendal, de grootste topsportlocatie van Nederland. Alles ademde daar ‘Team NL’. Het was motiverend om zowel binnen als buiten het hotel rond te lopen en te bedenken dat de Nederlandse sporters die in Tokio streden voor een medaille een tijd lang alles opzij hadden gezet en er vol voor gingen!

57. Hotel Papendal 57. Papendal terrein 1  57. Papendal terrein 2

En toen ik Esther Vergeer zag (niet in het echt, want zij was op dat moment onderweg naar de andere kant van de wereld) dacht ik aan de inspiratiesessies die ik tijdens mijn Rabo tijd had bijgewoond: in die periode kwamen er regelmatig topsporters and coaches van Team NL naar de bank om hun verhaal te vertellen en hoe ze waren gekomen tot wat ze uiteindelijk bereikt hadden. Super!

Min of meer hetzelfde gebeurde vorige week: Pieter van den Hoogenband was te gast bij ASML en in het interview sprak hij over zijn olympische successen en zijn periode als chef de mission. En dan voornamelijk over de manier hoe hij de top bereikt had met al zijn ups en downs. Maar daar vertel ik binnenkort meer over… 😉

Om tot slot nog iets dichter bij huis te blijven: een familielid en trouwe lezer van mijn verhalen heeft de afgelopen twee maanden zijn reis naar Santiago de Compostella volbracht. Twee jaar geleden was hij ook aan deze pelgrimstocht begonnen, maar helaas belandde hij destijds in een Spaans ziekenhuis. Hij herstelde gelukkig weer en het halen van zijn einddoel was nog niet uit zijn hoofd verdwenen. Vorig jaar kon het niet doorgaan vanwege corona, maar dit jaar kon hij zijn bijzondere wandeltocht vervolgen. Via zijn dagelijkse verhalen en bijbehorende filmpjes ‘liepen’ wij ook mee. En niet alles ging zonder slag of stoot, maar wat een doorzettingsvermogen! Meer dan een miljoen stappen om het eindelijke doel te bereiken! Maar de weg ernaar toe was, voor mij in ieder geval, misschien nog wel indrukwekkender! Willem, ik ben (nog steeds) trots op je!

Zoals je ziet: inspiratie op verschillende vlakken, op verschillende momenten, op verschillende plaatsen, door verschillende mensen. Maar allemaal hadden ze een doel voor ogen. Hun weg ernaar toe was niet altijd even vlak, maar ze gaven niet op!
En hieruit haal ik de motivatie om er de komende 200 dagen voor te gaan en om door te zetten ook al zit het soms even tegen!

Dit verhaal eindig ik met een vraag aan jullie: Wie of wat inspireert jou eigenlijk?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marcel:
    14 november 2021
    Nog 199 dagen te gaan, mijn training gaat ook stapje "omhoog"
    Letten op eten etc, klaar maken voor die berg 👌🏻
    Leuk zo sporters te horen lijkt me 😃
  2. Peter:
    Goed zo!! We komen er wel! 😄👍
  3. Marcel:
    14 november 2021
    Wie of wat inspireren mij.....
    Oei
    Mijn vrouw en gezin inspireren mij om het beste uit mezelf te halen. Michael Phelps laat zien dat goede trainingen tot geweldig resultaat leiden.
  4. Peter:
    Mooi man!!! 👍👍👍
  5. Willem:
    16 november 2021
    Grappig hoe je elkaar dan kunt inspireren Peter. Met groot respect zie ik hoe je door elkaar gehusseld thuis wordt gebracht. Met eindeloos geduld alles weer aan elkaar groeit, spieren traint om dat bij elkaar te houden en hoe je weer op die fiets klimt en uiteindelijk weer die berg oprijdt. Chapeau. Jullie zijn bezig met een lifechanging project waar je ontzag mee afdwingt. Natuurlijk zijn er grote namen als Mandela of Ghandi, Theresa en King die me religieus inspireren of mijn rechtvaardigheidsgevoel voeden. Maar dit Alpe d’Huzes project laat zien hoe grote dingen ook voor ons ‘kleine’ mensen haalbaar zijn. Blijf het graag volgen.
  6. Peter:
    16 november 2021
    Dank je wel voor je mooie en lieve woorden. De weg omhoog is weer ingezet, ook al gaf de fysio vrijdag aan dat mijn heupblessure waarschijnlijk nog langer 'aanwezig' zal zijn dan gehoopt. Maar ook daar kom ik wel overheen. 😉