106. Het begon al eerder

9 oktober 2022 - Geldrop, Nederland

Begin juli, met de adrenaline van de Alpe d’HuZes nog in mijn lijf, kondigde ik mijn nieuwe avontuur aan. Vol enthousiasme ben ik toen aan de slag gegaan met het uitstippelen van mijn ‘Reis naar de Mont Ventoux’. Dit alles hebben jullie in de weken erna in geuren en kleuren in mijn verhalen kunnen lezen.

Half juli (zie verhaal 91. ‘Onderschatting?’) begonnen er al wat twijfels op te borrelen: ‘Is het niet te snel zo na de Alpe d’HuZes?’ en ‘Waarom zou je het überhaupt willen?’.
Mijn antwoord hierop was destijds ‘Om te kijken wat je in je mars hebt. Niet voor een ander, maar voor jezelf!’ en ‘Bovenaan de top geraken na de strijd met de berg’, oftewel: ‘Beat the mountain!’.

En zo voelde ik het ook op dat moment. De onzekerheid verdween en ik ging gemotiveerd verder met de voorbereidingen. Hier was ik tot en met de eerste week van onze vakantie in Duitsland lekker fanatiek mee bezig: verhalen schrijven, bedenken wat er nog van te voren allemaal moest gebeuren en 90 kilometer op een mountainbike door het Nationalpark sjouwen.

En toen …… was het enthousiasme ineens weg! Ik had er geen zin meer in. Het hoefde gewoon even niet meer.
Daar zat ik dan in Duitsland: een heerlijke vakantie samen met het gezin, maar wel met het gevoel van ‘Waarom zou ik eigenlijk naar de Mont Ventoux afreizen? Wil ik het eigenlijk nog wel?’.

Dit was voor mij echt een bijzondere en vreemde gewaarwording. Dit had ik zo nog niet eerder gehad. Onwerkelijk. Ik was eerlijk gezegd ook eigenlijk wel verbaasd dat ik deze gedachten had.
Die tweede week ben ik ook niet meer gaan fietsen. En mijn plan om de zondag na thuiskomst nog naar Limburg te gaan verdween ook in de prullenbak. Daar had ik ook echt geen zin meer in.

En waardoor het kwam? Ik weet het niet. Ik zag niet op tegen de lange autorit, ik was niet gespannen of zenuwachtig voor het fietsen zelf, ik was niet aan het twijfelen of ik mijn doel überhaupt wel zou halen, etc, etc.

Ik heb er in die periode ook geen verhaal aan gewijd, want ik wilde er ook niet te veel nadruk op leggen. Al merkte ik natuurlijk wel dat het met een twijfel in je hoofd toch lastiger is om jezelf te motiveren. De laatste week voor vertrek had ik het hier nog even met Bas over. Ik schreef dat ik er wel vanuit ging dat als ik in de auto richting Zuid-Frankrijk zat de 'zin' wel weer terug zou komen. Stoer zei ik nog: ‘En anders keer ik gewoon om’.

106. Hier omkeren

Zoals jullie weten ben ik die zondag de auto ingestapt en ben ik die dag niet omgedraaid. Al was het enthousiasme op dat moment toch nog niet op zijn volle 100% aanwezig…
106. Niet omgekeerd

1. Marcel:
    9 oktober 2022
    ....ik ben er even stil van...
  2. Peter:
    9 oktober 2022
    En dat komt bij jou toch niet zo heel vaak voor. 😊
  3. Els:
    9 oktober 2022
    en toch ben je gegaan, wat heeft je erdoorheen getrokken? Mindset, denken dat je het moet doen, FOMO? Hoe dan ook, als je niet gegaan had ik net zoveel respect gehad voor de keuze dan de keuze om wel te gaan. En sowieso stinkend jaloers op : " zag niet op tegen de lange autorit" Ik moet er niet aan denken, uren in die auto. pffff....

Nu vooral ook benieuwd naar de trigger van de omslag (en weet, soms kom je er simpelweg niet achter).
  4. Peter:
    9 oktober 2022
    Net als de 4 Alpe d'Huzes jaren: het blijven doorzetten ondanks de tegenslagen. Ik was hier aan begonnen, dus wilde dit ook niet zomaar stoppen. Maar dat was soms makkelijker gezegd dan gedaan.
  5. Willem:
    10 oktober 2022
    Je stelt jezelf wel leuke, nou ja, de goede vragen. Waarom koos je er voor om het er toen niet over te hebben Peter?
  6. Peter:
    10 oktober 2022
    Ik heb het destijds niet op papier gezet, maar heb het er wel met een aantal mensen over gehad. Juist om het voor mij 'bijzondere' gevoel op dat moment te bespreken.
  7. Willem:
    11 oktober 2022
    Dat schreef je al, maar ik ben nieuwsgierig waarom. Ik denk dat de clou van zo 'n blog is dat je je volgers mee neemt door hoogte en diepte punten. Op dit moment koos je er voor dat niet te doen. Ik ben zo benieuwd wat dit moment dan anders maakte dat je het klein hield?
  8. Peter:
    11 oktober 2022
    Ik heb er op dat moment niet bewust voor gekozen om het niet op te schrijven. Het was 1 week voordat ik zou vertrekken waarbij ik ook nog moest werken, mijn verjaardag had, en alles verder moest inpakken. Mijn week was hier helemaal mee gevuld.
    En ik was verder ook wel overtuigd dat die zin weer terug zou komen als ik naar Frankrijk zou rijden, dus het 'negatieve' verdween steeds meer en meer op de achtergrond.
    En tot slot: commitment. Ik was dit avontuur aangegaan, en wilde dit ook niet zomaar beëindigen. Ik schreef wel ‘En anders keer ik gewoon om’, maar dit waren op dat moment gewoon wat woorden dan dat ik dat daadwerkelijk gedaan zou hebben. 😉
  9. Willem:
    Wel eerlijk👏