109. Reëel?

24 oktober 2022 - Geldrop, Nederland

De afgelopen drie verhalen heb ik beschreven wat er in augustus en begin september allemaal door me heen is gegaan en hoe ik het heb ervaren.

Het terugblikken op een betekenisvolle situatie is één van de stappen in het reflectieproces. De volgende stap is het begrijpen van de meest belangrijke aspecten van de ervaring.
109. Reflectie

Eén van de vele vragen die de afgelopen periode tijdens het nadenken in me opkwam was: Was het eigenlijk wel reëel wat ik voor ogen had? Welke ervaring had ik tot nu toe eigenlijk? Op basis waarvan was het gebaseerd?

Toen eind juni mijn nieuwe avontuur concreter werd leefde ik nog op ‘een roze wolk’: met het Alpe d'HuZes succes in mijn hoofd (inclusief het gevoel dat ik zeker een 6e keer omhoog had gekund) was ik ervan overtuigd dat ik de Mont Ventoux wel drie keer zou kunnen beklimmen. En ik had trouwens de lat voor mezelf nóg een stukje hoger gelegd, want een 4e keer omhoog met m’n mountainbike leek me ook echt wel gaaf.

Qua timing: het was nu of n…  (nou ja, in ieder geval niet het komende jaar 😉). Dat was ook wat ik met Caroline had afgesproken. En op dat moment voelde het nog steeds als ‘Dit doel is zeker te halen’.
Maar wellicht heb ik onderschat wat de Alpe d'HuZes mentaal met me heeft gedaan. De ontlading na 4 jaar ‘wachten’. Ik ben misschien te snel over gegaan op een nieuw doel.

Als je het lichamelijk bekijkt, leek het ook wel te moeten lukken, want ik had getraind en was fit…. toch? Eerlijk gezegd was ik dat eigenlijk helemaal niet. Het veeeeeel te drukke eerste half jaar en ook nog de Alpe d’HuZes daarna had te veel van me gevraagd.
En als we twee weken op vakantie zijn dan rust ik zeker wel uit’. Ten eerste is twee weken helemaal niet lang, te kort om echt te herstellen. Verder was ik ook niet alleen op vakantie, maar was het uiteraard(!) family time! Je bent dan ook helemaal niet 24 uur per dag ‘aan het rusten’. Dus wat dat betreft was het ook niet reëel om te denken dat ik wel efkes zou aansterken tot de volle 100% (of in ieder geval een percentage dat in de buurt van die 100 zou komen 😂).
En ja, ik ben natuurlijk ook geen jonge god meer. 🙈 Ik liep die dag tegen mijn eigen kunnen aan, terwijl ik in mijn hoofd dacht dat er wel meer mogelijk zou zijn.
En wat ik me ook nog realiseerde: heel veel ervaring met bergbeklimmen had ik tot dan toe ook weer niet, zeker niet waarbij je 14 uur lang een zware rugzak op je rug meezeult!

Alles overziend: het is goed om voor jezelf een uitdaging te hebben … maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn! 😊

1. Marijke:
    24 oktober 2022
    Lieve Peter, je bent nooit te oud om.............
  2. Peter:
    24 oktober 2022
    Inderdaad! Ben ik het helemaal mee eens. Én dit is ook wat ik wil. Ik heb nog genoeg jaren voor de boeg en wil niet nu al vastgeroest zitten en zeggen: 'Ja, zo ben ik nu eenmaal'. Het kost zeker energie en is niet altijd even gemakkelijk, maar op lange termijn....
  3. Marcel:
    24 oktober 2022
    Peter, amigo, weer een dagje ouder en een dagje wijzer geworden 👍🏻😘
  4. Peter:
    24 oktober 2022
    Ja klopt. De puzzelstukjes beginnen op zijn plek te vallen. 😉
  5. Jan-Willem:
    24 oktober 2022
    Ik kan me nog goed ons "trainingsritje" op de Lacets de Montvernier, waarbij ik dacht wel "effekes" met jou en Bas naar boven te fietsen... nou na 10 min viel ik bijna letterlijk van mijn fiets en zag ik sterretjes... Gelukkig heb ik geleerd die dag want toen we daarna de Telegraphe en de Galibier opgingen heb ik het op mijn eigen tempo gedaan en ben ik zelf gestopt op 5 km van de top en omgekeerd... ik had geen zin in nog een keer sterretjes... Vooraf had ik nooit durven dromen zo ver te komen die dag... Dus neem de tijd, leer en pas jezelf aan voor de volgende keer... ;)
  6. Peter:
    25 oktober 2022
    😊 Je hebt helemaal gelijk. Ik had van te voren ook nooit bedacht/kunnen bedenken dat mijn MV avontuur zo veel meer zou worden dan 'alleen' die trappers laten ronddraaien. Wat een verrijking!