130. Ayubowan!

4 augustus 2023 - Galle, Sri Lanka

De afgelopen twee weken hebben we een rondreis door Sri Lanka gemaakt. Het was een bijzondere ervaring die we de rest van ons leven mee zullen nemen. Wat een mooi en divers eiland!
130. Sri Lanka
(de titel van dit verhaal, 'Ayubowan', betekent trouwens: 'Ik wens je een lang leven en goede gezondheid toe'. Het is een formele groet. Je kunt ook gewoon 'Hello' zeggen, maar 'Ayubowan' wordt wel erg gewaardeerd)

De relatie met mijn aanstaande fietstocht begon al toen we in het vliegtuig zaten: naast de vele films en series kon je ook vanuit je stoel computerspelletjes spelen. En wat denk je: Monopoly was er één van! Je kon dit zelfs samen met je mede passagiers spelen. 🙂
130. Monopoly vliegtuig

Aangekomen in de hoofdstad Colombo werd het me gelijk al duidelijk dat het fietsen in Sri Lanka compleet niet te vergelijken is met Nederland. Naast dat je eerst even zou moeten wennen aan het links rijden, zal ook het gekrioel op straat een aanpassing van je Nederlandse rijstijl vergen. 🙈😂
130. Gekrioel

Bussen, auto's, tuktuk's, brommers, scooters, fietsers en voetgangers: alles gaat langs en door elkaar heen, op soms millimeter afstand. Voorrang verlenen kennen ze hier niet: toeteren, je knipperlicht aanzetten en gaan met die banaan zijn hier de verkeersregels.
In die twee weken is er bij ons niks gebeurd, maar bij passeeracties is er veelvuldig getoeterd, hebben we medeweggebruikers op ons af zien komen en moest er soms even hard op de rem getrapt worden omdat er net voor onze neus een tuktuk rechtsaf ging. 😅

En dan nog de fietsen zelf. Tsja, hier zie je geen blinkende carbon racefietsen en mooi gepoetste mountainbikes. Nee, de mensen moeten het hier doen met fietsen die je in Nederland (bijna) niet meer ziet.

130. Fiets 1   130. Fiets 2

De diversiteit van het eiland vind je niet alleen in de verschillende culturen, maar ook in de landschappen. Halverwege de rondreis zijn we door de bergen gereden. Zoals je zult begrijpen begon mijn fietshart hiervan natuurlijk sneller te kloppen. Ik zag mezelf daar al helemaal fietsen, genietend van de omgeving (al hadden mijn gezinsleden daar een andere mening over 😅).
130. Berglandschap

Eén van de laatste dagen hebben we in het zuiden van het eiland nog een stad bezocht met een rijk verleden aan de Nederlandse VOC tijd. We hebben geen Monopoly straat gezien, maar de 'Leyn baan straat' klinkt best wel Nederlands. En aangezien de Lijnbaan in Rotterdam dicht in de buurt van de Coolsingel, Blaak en Hofplein ligt vind ik het toch wel een beetje Monopoly gerelateerd. 😊
130. Leyn baan straat

3. Cindy:
    Leuk! Fijn dat jullie genoten hebben ♥️
  4. Peter:
    5 augustus 2023
    Ja, het was echt iets waar we het nog lang over gaan hebben. 😊
  5. Jan-Willem:
    7 augustus 2023
    Dat klinkt naar meer... volgende reis al geboekt?
  6. Peter:
    7 augustus 2023