140. Twee hoofdsteden

19 september 2023 - Haarlem, Nederland

Vanochtend hadden we beide even een dipje. Na een relatief goede nachtrust (Marcel houdt nogal van bomen omzagen 🥴🙃) zaten we om half 8 op de fiets. Op zich was dat geen probleem, maar het was nog harder gaan waaien (en de wind was helaas niet van richting veranderd!) en we hadden het koud. De pedalen gingen niet meer zo soepel op en neer als de eerste dagen.

Verder sjouwen we ook ieder 12 kilo aan bagage mee, dus in tegenstelling tot een lichtgewicht racefietsje begint dat op een gegeven moment ook wel mee te tellen. Nu is één van mijn tassen wel al iets lichter in vergelijking met onze startdag, want bij die vele kilo’s hoorde ook 500 gram kruidnoten! Geheel volgens traditie krijg ik van Caroline in september altijd een zak kruidnoten die dan mee gaat op mijn fietsreis: mijn jaarlijkse tripjes naar de Franse Alpen, de col du Galibier, de Mont Ventoux, en nu dus het rondje Nederland.
140. Kruidnoten traditie
En naast het dagenlang fietsen is het ons ook gelukt om deze zak leeg te krijgen! 💪 😂
140. Leeg!

Vandaag stonden er twee hoofdsteden op het programma: eerst naar de hoofdstad van ons land en daarna naar de hoofdstad van Noord-Holland: Haarlem.
(dank JW voor deze scherpe opmerking! 😉)

In tegenstelling tot eerdere dagen (waar we de overnachtingsplek pas op de dag zelf boekten) hadden we gisteravond een super mooi appartement midden in het centrum van Haarlem gevonden en ook maar gelijk geboekt. Onze eindbestemming voor vandaag stond dus vast. 😅

Na de eerste 25 lastige kilometers fietsten we dwars door Almere-Buiten, Almere-Stad, Almere-Haven, Almere-Poort, etc, etc.
Wist je dat …. het fietspad in Almere wel heel vaak op en neer gaat? Ongelooflijk hoeveel hoogtemeters we daar hebben gemaakt!

Onderweg werden we trouwens nog gewaarschuwd voor de wind. Nou bedankt, dat hadden we nog niet ondervonden! En het was echt wel stukken langer dan die ene kilometer! 😁
140. Wind waarschuwing

20 kilometer voor Amsterdam zagen we het Muiderslot in de verte opdoemen. En ja, ik geef toe: het was een beetje naïef van me om te bedenken dat we dan wel even snel een foto naast het kasteel konden maken. ‘Uiteraard’ moest je eerst entree betalen voordat je het kasteel terrein mocht betreden.
Dan toch maar een foto op afstand. 😊
140. Muiderslot

Voordat we uiteindelijk bij de duurste straten van het Monopoly bord aankwamen moesten we eerst nog over een fietspad heen waar her en der schapen stonden (wat wij later toepasselijk het ‘schapenpad’ noemde), maar zoals je ziet hebben we het gered:
140. Leidschestraat    140. Kalverstraat

Nadat we de blije toerist uitgehangen hadden was het nog een uurke fietsen voordat we voor het appartement stonden.
140. De blije toerist

Na het plegen van een belletje naar de eigenaar konden we al eerder het appartement in. Echt top! Tijd om onszelf te installeren, te douchen, en een spelletje Uno te spelen (ja, ik kan tegenwoordig al veel beter tegen mijn verlies! 😂).
140. Even relaxen

Om de benen even op een andere manier te bewegen zijn we de straten in Haarlem te voet gaan zoeken. En natuurlijk, toen wij naar buiten liepen, voelden we al redelijk snel weer druppels in onze nek ……. what’s new! 😁
140. Zijlweg   140. Barteljorisstraat   140. Groote Houtstraat   140. Kleine Houtstraat

Gedurende de wandeling kwamen we ook nog een leuke dame tegen! 😂
140. Leuke dame
Al keek het meisje in de winkel wel een beetje vreemd naar ons…

Al met al hebben we weer 80 kilometer ‘in the pocket’! Morgen gaan we zuidwaarts naar Den Haag. Daar was het vanwege Prinsjesdag een beetje te druk vandaag...

Oh ja, we hebben in dit appartement aparte kamers om te slapen, dus ik kijk al helemaal uit naar een betere nachtrust! 😉

1. Marcel:
    26 september 2023
    Wat was dat inderdaad een zware dag. Gaaf om de foto's te zien en het verhaal zo terug te lezen. De herinneringen komen meteen weer naar boven 🥳👍
  2. Peter:
    26 september 2023