89. De laatste zinnen

3 juli 2022 - Geldrop, Nederland

Daar ben ik weer. Ik ben even uit de lucht geweest. Door verschillende omstandigheden had ik pas sinds kort tijd om de Alpe d’HuZes dag daadwerkelijk te laten bezinken.

Maar laten we beginnen. 😉

3:02 uur Goedemor … euh nacht! De wekker is net gegaan. Zoals verwacht: super slecht geslapen. Als je er toch een positieve draai aan wilt geven noem het dan maar gezonde spanning. Aankleden, de bidons vullen en dan richting de start. Om 4:30 uur mogen de eerste deelnemers vertrekken. We weten dat we niet vooraan zullen staan, want er zijn ‘gekkeren’ die daar nu al zijn. Hopelijk kunnen wij rond 4:45 uur op de fiets stappen voor de eerste beklimming.
[wellicht herken je deze zinnen uit de what’s groep die ik destijds had aangemaakt. Teruglezend vond ik dit geheel een hele mooie beschrijving van deze bijzondere dag]

4:12 uur Het ‘feest’ gaat bijna beginnen! Team “Fiets ‘m d’rop!” is present! We staan in het derde tijdvak. Oftewel: al 1.000 fietsers voor ons.89. Start 1e beklimming_1   89. Start 1e beklimming_2

4:42 uur Na het aftellen van de burgemeester van Bourg d’Oisans van 6 naar 1 konden we voor de eerste keer aan de bak. Deze rit is ook vanaf mijn fiets gefilmd, zie de filmpjes onder tabje "Video's". Het geeft een mooi beeld van de rit van donker naar licht, de sfeer, de kaarsen onderweg, het vele goedemorgen wensen en de steun en aanmoedigingen vanaf de kant.

6:21 uur De eerste beklimming zit er op! Echt mega indrukwekkend om in het donker omhoog te gaan, met allemaal kaarsen langs de weg. Ga zo naar beneden.89. Bocht 7_1   89. Bocht 7_2

7:16 uur Ben weer opgefrist in het appartement. Benieuwd hoe de tweede keer omhoog gaat verlopen.
89. Bocht 9   89. Bocht 7 2e beklimming_1    89. Bocht 7 2e beklimming_2
Naast de aanmoedigingen kreeg ik trouwens vanaf de eerste beklimming ook wat ‘fysieke’ steun vanaf de kant (nee, ik ben niet geduwd! 😁): door mijn zweethanden kreeg ik de energie gelletjes niet open en de pogingen met mijn tanden in combinatie met een beugel waren ook niet echt een succes. Gelukkig stond daar ‘ene Lucas’ die zo aardig was om dit elke keer voor mij te doen. 😉

9:03 uur Zo, ben nu voor de tweede keer boven. Het gaat goed. Uiteraard wel lastiger dan de eerste keer. Ook omdat we net een regenbui op ons dak hebben gehad. Nu gelukkig weer droog naar beneden!

9:56 uur Droge kleren en gaan met die banaan. Here I come!

12:02 uur En voor de derde keer boven! Potverdikkie, dat was een potje zwaar(der).
Dit was ook wel te zien bij de finish van deze 3e beklimming:
89. Finish 3e beklimming

13:44 uur Net even een langere pauze gehouden. Ik merk dat ik lichamelijk echt moe aan het raken ben. Maar dat komt ook omdat mijn emoties erg hoog zitten. Oftewel: ik heb daarnet onderweg en zojuist in het appartement flink zitten huilen. Het is een zware dag….

15:51 uur Alle emoties eruit en een boterham met pindakaas erin doet wonderen! Zojuist mijn 4e beklimming afgerond!!! @Marjolein (manueel therapeut): van deze beklimming heb ik het meeste genoten!!
En dat terwijl het gemiddeld 32 graden was! Er werd goed op ons gelet: bij verschillende bochten stond er iemand van de organisatie die vroeg hoe het met je ging en op andere plekken werd drinkwater uitgedeeld en kreeg je sponzen met water aangereikt.
89. Beklimming

16:59 uur Nou, nog eentje dan om het af te leren! De laatste finishtijd is 20:00 uur, dus dat moet toch te halen zijn. Zelfs als ik bij elke bocht eventjes stop. Deze beklimming is in het kader van ‘Opgeven is geen optie’!!!
Tijdens deze laatste rit voelde ik me op sommige stukken wel heel erg alleen: slechts een paar fietsers nog voor en achter me, bijna geen mensen meer langs de kant (Lucas, mijn ‘gel-mannetje’ 😊 was ook al naar huis) en bij sommige bochten waren ze al aan het opruimen. Maar …. opgeven was op dat moment echt geen optie!

19:13 uur En dit is wat ik wilde: alles geven, het maximale uit me zelf halen!! De 5 keer is gelukt!! Ik ben nu lichamelijk moe en mentaal helemaal op. Dank allemaal voor de steun afgelopen week, maar zeker ook vandaag!! Dit heeft me er echt doorheen geholpen!!
89. Finish    89. Vijf!

Het was anderen ook al opgevallen, maar toen ik achteraf mijn tijdregistratie bekeek, zag ik dat de tijden van de laatste drie beklimmingen zo goed als hetzelfde waren. Lekker constant! Ik weet nog dat ik ’s avonds bovenop de berg hardop heb gedacht dat als er geen tijdslimiet geweest zou zijn het me ook nog wel een 6e keer was gelukt. Maar ja, dat zei ik toen… 😂 Of ik ooit terug ga om nog een keer deel te nemen aan de Alpe d’HuZes of gewoon een keer privé om toch die zes keer te halen: ik weet het niet, zeg nooit nooit. Maar op dit moment heb ik daar geen behoefte aan. Ik heb bereikt wat ik wilde….

Tot slot: verhaal 1 had als titel ‘De eerste zinnen’. Het verhaal dat je nu net hebt gelezen is het laatste verhaal over mijn ‘Reis naar Huez’. In de tussenliggende periode is er veel gebeurd met als klapper op de vuurpijl 2 juni 2022. Iets om nooit meer te vergeten……
89. Alpe d'HuZes beertje   89. Alpe d'HuZes mok

1. Marcel:
    3 juli 2022
    Het was zeker een dag, maar ook tocht er naar toe, om nooit te vergeten.
    Wat een prestaties zijn er allemaal geleverd.
    Ben trots op jezelf, ik ben het ook op jou (en mezelf)
    Tot snel!!
  2. Peter:
    Trots? Zekersssss!! 💪😉
  3. Rinus Dieleman:
    3 juli 2022
    Vond het een hele prestatie hoor,maar dat heb ik al gezegd. Super trots op.
    Indrukwekkende foto,s ook met de kaarsjes.
  4. Peter:
    3 juli 2022
    Ja, toen ik de foto's zag moest ik gelijk weer terug denken aan die dag. Het zijn mooie herinneringen...
  5. Annemarie:
    3 juli 2022
    Een bewonderenswaardige reis naar Alpe d'HuZes 2022, al het mogelijke gedaan! 💪 Een indrukwekkende dag (zelfs op afstand) en topprestaties van jullie alle drie! Een mooie afsluiting 🍀
  6. Peter:
    3 juli 2022
    Ja, inderdaad. Ik begin het ook steeds meer te beseffen en heb van deze periode ook veel geleerd. Neem ik mee in de rest van mijn verdere leven.
  7. Willem:
    4 juli 2022
    Superdank dat je ons zo meeneemt naar die prachtige dag. Zo bijzonder hoe je dit hebt voorbereid, geflikt en beleefd. En idd. Hoe dat over een maand of een half jaar voelt zie je dan weer. Heel veel respect!
  8. Peter:
    4 juli 2022
    Ja, het was me een mooie en bijzondere reis. Het opschrijven hiervan was ook een belangrijk onderdeel. Zowel op het moment zelf als ook voor later. Zo kan ik tzt herinneringen ophalen als ik de verhalen weer teruglees.
  9. Arjan:
    Fantastisch gedaan Peter!
    Een bijzondere reis.
  10. Peter:
    4 juli 2022
    Dank je wel! Een bijzondere reis was het zeker!
  11. Jan-Willem:
    5 juli 2022
    Dank je wel voor het delen van je/jullie reis, de ups en de downs, de uitdagingen en de ervaringen met als (letterlijk) hoogtepunt 5x die pukkel op gefietst! Top gedaan, super prestatie!
  12. Peter:
    5 juli 2022
    Als een van de meest betrokken mensen ook jij bedankt!!
  13. Cindy:
    Wauw, respect! Ik ga de verhalen wel missen 😊
  14. Peter:
    5 juli 2022
    Het verwoorden van deze bijzondere reis heb ik met ontzettend veel plezier gedaan. Of dit ook mijn laatste verhaal ooit was? Ik weet het niet, wie weet wat er op mijn pad komt waar ik nog over kan schrijven... 😉
  15. Cindy:
    6 juli 2022
    Vast niet, benieuwd wat je nieuwe avontuur gaat zijn ;-)
  16. Peter:
    6 juli 2022
    Ha, ha, op dit moment voor jou een vraag voor mij een weet... 😉
    Nog eventjes geduld. 😁