95. Galérien??

12 augustus 2022 - Geldrop, Nederland

Als je het woord galérien opzoekt in een Frans-Nederlands woordenboek dan krijg je als vertaling: galeislaaf. Hmmm, niet gelijk een woord waar je aan denkt als je over het fietsen van de Mont Ventoux leest …. toch? 😉

Nou, het is toch echt met elkaar verbonden (want ja, waarom zou ik er anders over beginnen! 😊): tien jaar na de oprichting van ‘Le Club des Cinglés du Mont Ventoux‘ (zie verhaal 92 over die malloot) werd de zogenaamde option musclée in het leven geroepen, oftewel: de versie voor de sterke jongens.

En wat moet je daar dan voor doen? Naast de drie Cinglé beklimmingen dien je nog een 4e klim te volbrengen. Deze start in Bédoin, volgt een klein stuk de asfaltweg van de rode route, maar gaat daarna via een onverharde route door het bos (de Route des Cèdres). Uiteindelijk draai je weer het asfalt van de oranje route op (die vanuit Malaucène), ongeveer 6 kilometer van de top. En als je vervolgens het ‘Mont Ventoux’ bord voor de 4e keer hebt aangetikt en weer beneden bent bij Bédoin dan heb je 183 km gefietst met een totaal hoogteverschil van meer dan 6.000 meter.

Tsja, nu heb ik niet echt de behoefte om vanaf eind augustus als galeislaaf door het leven te gaan, maar stel dat ik die dag nog fris genoeg ben voor een 4e keer? 😉

Ik heb echter wel in verschillende verhalen gelezen dat die bosweg niet al te best is, de grond bestaat uit losse kiezelstenen en je hebt weinig grip. Op mijn racefiets gaat het denk ik dus niet worden of ik moet wel heel veel bandenplakspul meenemen. 😂 En toen bedacht ik me ineens: ‘Hé, ik heb ook nog een mountainbike’.
95. Mountainbike
(foto van toen ik nog jong(er) was: Franse Alpen 2015)

Deze fiets gaat dus ook mee op reis. Als ik na de 3e keer terug bij de auto ben, zou ik dus altijd nog van fiets kunnen wisselen. Al kijk ik dan wel even op mijn klokje, schat in hoeveel tijd het me zal gaan kosten om boven te komen, rekening houdend met de zonsondergang (eind augustus rond 20:15 uur), want ik heb geen zin om in het donker naar beneden te moeten fietsen (ja, ik word nog wel eens een verstandige jongen! 😁)

Trouwens, bij het genootschap is er ook nog een 3e uitdaging: de Bicinglé: oftewel 2 keer de Cinglé. Maar zes keer omhoog op 1 dag laat ik voor nu nog maar even aan mij voorbij gaan! 🙈

1. Marcel:
    12 augustus 2022
    Leuk om te lezen hoor. Veel plezier met de voorbereidingen en je vakantie nu 👍🏻🚵‍♂️
  2. Peter:
    12 augustus 2022
    Ja, het begint steeds dichterbij te komen... 😊😊😊😊
  3. Willem:
    14 augustus 2022
    Zou je die mountainbike nu niet gewoon thuis laten en bewaren voor later en nu al een verstandige jongen zijn? Zoals je nu praat voelt het niet goed eigenlijk.
  4. Peter:
    15 augustus 2022
    Dank voor je zorgen Willem, maar ik ga toch een klein beetje dwars zijn. ☺️ Ik ga hem meenemen en dan zie ik daar gewoon.
  5. Marijke:
    15 augustus 2022
    Peter bewaak je grenzen. We hebben uitgebreid gebeld en nu ben ik het toch echt wel eens met Willem.
  6. Peter:
    15 augustus 2022
    Ohooooooo, dat is gemeeeeeen! 😁😘 Maar ik beloof jullie beiden: ik ga zeker opletten dat ik niet over mijn grens heen ga!!!