99. Stil

29 augustus 2022 - Caromb, Frankrijk

Vandaag was het tijd voor de ‘verkenningstocht’.

Ik ben eerst naar Bédoin gereden om de startplek te bekijken, want ’s ochtends vroeg is het in het donker toch lastig(er) zoeken.
Toen ik het dorpje naderde viel het me op dat het wel heel erg druk was. Zeven grote parkeerplaatsen stonden vol met auto’s. “Jeetje, gaan er elke dag zoveel mensen die berg op?”. Toen ik echter de gemiddelde leeftijd inschatte, moest er toch echt iets anders te doen zijn. En ja hoor, het was de wekelijkse maandag-markt. 😊
Zwoegend door de mensenmeute kwam ik uiteindelijk bij de in verhaal 93 genoemde fontein en startstreep aan:
99. Fontein Bédoin99. Startstreep Bédoin
Dus hier zal de tocht beginnen!

Daarna ben ik het Bureau d’Information Touristique binnengelopen om alvast de eerste stempel te vragen. Want ja, de kans is heel erg groot dat de winkels nog gesloten zijn als ik op de fiets klauter.

En toen was het tijd voor de beklimming (met de auto 😉).
Na een paar kilometer kwam ik in het bosgedeelte aan. Ik weet dat mijn mond niet altijd stilstaat, maar deze keer kon je een speld horen vallen in de auto (hardop praten terwijl er niemand naast je zit is überhaupt wel een beetje gek natuurlijk).
Linksom, rechtsom, bochtje hier, bochtje daar, smalle weggetjes, stijl omhoog, …. Ik werd er gewoon stil van. Het was erg indrukwekkend. En toen ik al die fietsers bezig zag dacht ik: ach, 1 keer omhoog is ook al goed. 😊
99. Bosgedeelte

Na het bos begon het kale stuk. En inderdaad: een compleet ander landschap. En ook hier heb ik lange tijd sprakeloos rondgekeken.
99. Mont Ventoux 199. Mont Ventoux 2

Voordat ik de top bereikte ben ik trouwens nog gestopt bij het ‘Tommy Simpson’-monument. Voor de ‘Tour de Francers’ onder ons: tijdens de Tour etappe van 13 juli 1967 bezweek wielrenner Tommy Simpson 1,4 kilometer voor de top en overleed. Er gaan verschillende verhalen de ronde over zijn doodsoorzaak: een hartaanval, de fles alcohol die hij in Bédoin zou hebben gedronken, amfetamine, uitputting of een combinatie van deze factoren.
99. Tommy Simpson-monument
Uiteraard is dit niet echt een anekdote waar je heel vrolijk van wordt, maar als je de Mont Ventoux en de Tour de France in 1 adem noemt, dan hoort daar Tommy Simpson ook bij.

Om mijn verhaal toch nog met een glimlach op jullie mond te laten eindigen:
Voordat corona aanbrak ging ik de laatste jaren in augustus een week naar de Franse Alpen. En aangezien op dat moment de Sinterklaas lekkernijen al in de winkels lagen, trakteerde Caroline mij op een zak pepernoten. En geheel volgens deze traditie kreeg ik vorige week van Caroline …… inderdaad: een zak pepernoten!
En vandaag zijn deze pepernoten dus op de Mont Ventoux geweest! 😁
99. Pepernoten!

1. Jan-Willem:
    29 augustus 2022
    Heb je die pepernoten daar laten staan om morgen even bij te tanken? Succes!!!!
  2. Peter:
    29 augustus 2022
    Ha, ha, dat zou wel een slimme actie zijn geweest. Maar dan waren ze waarschijnlijk al opgegeten door andere hongerige Hollanders. 🤣🤣
  3. Marcel:
    29 augustus 2022
    Wat een mooie foto's en gave omgeving. Dat wordt een geweldige ervaring voor je 💪🏻💪🏻🚵‍♂️🚵‍♂️🚵‍♂️🚵‍♂️. Zet hem op alvast!!!
  4. Peter:
    29 augustus 2022
    Yep, we gaan ervoor, die zak met pepernoten moet vanavond op! Oh wacht, daar had je het niet over... 😆
  5. Willem:
    29 augustus 2022
    En dan zit je ineens op 99...
  6. Peter:
    Ja, en sneller dan je denkt komt nummer 100.... 🙄
  7. Marion Kaspers:
    29 augustus 2022
    Heel veel succes morgen, Peter! Ik vind je sowieso al een "Cinglé" dat je dit überhaupt gaat ondernemen. Wat een mooie omgeving daar! En als het weer net zo mooi is als vandaag, kan het alleen maar goed komen. Fiets 'm d'rop!
  8. Peter:
    29 augustus 2022
    Dank je wel!! Maar zoals je nu in verhaal 100 kunt lezen, zit het er morgen jammer genoeg even niet in. Laten we hopen op woensdag
  9. Cindy:
    Haha, die pepernoten!
    Zet 'm op en geniet 😀
  10. Peter:
    29 augustus 2022
    Ja, ze zijn al bijna op. Nee, dat is niet waar, maar ik had wel even 'troost' eten nodig, zie verhaal 100...